sábado, 15 de octubre de 2011

Tema 3: Sistema escolar i pedagogia a Espanya i Catalunya

Les Corts de Cádiz, Constitució liberal del 1812 en l’Espanya ocupada per Napoleó.
Infome Quintana de 1813 (seguint a Condorcet):
*      Igualtat
*      Universalitat (institució tan igual i completa com les circumstàncies que ho permetin)
*      Uniformitat
*      Gratuïtat
*      Llibertat d’ensenyament
Ministeri de Foment, llei de Moyano de 1857: estructura el sistema escolar  primària, batxillerat i universitari copiant el model francès.
Principis segons els governs conservadors o progressites.
Disputes: gratuïtat, obligatorietat, llibertat de càtedra, llibertat de creació de centres, escola catòlica/laica.
Constitució monàrquica de 1876

Institució lliure d’ensenyament

Reforma social i cultural d’Espanya a través de la formació científica i cultural.
Francisco Giner de los Rios, entre d’altres, van ser expulsat de la Universitat i van fundar una universitat privada. Van crear el “Museo pedagógico Nacional” Es va fer el “Congreso Nacional de Educación”, la “Junta de Ampliación de Estudios” i el “Ministerio de Instrucción Pública” (1901).
Manuel Bartolomé Cossío impulsà la residència d’estudiants (per fer cultura), la “Reforma de las Escuelas Normales” (posar normes d’acció) i la “Escuela Superior del Magisterio” (per ser professor de mestres o inspector).
Lorenzo Luzuriaga va fer misisons pedagògiques (anava als pobles per donar resultats culturals i educatius als que no havien anat a l’escola)
Va publicar textos pedagògics i la “Revista de Pedagogía y sus Publicaciones”.

Escola catalana i lliure pensadora a Catalunya

Francesc Flos i Calçat
Va fundar el Col·legi Sant Jordi (1898), primera escola en català 
 Va crar l’ Associació Protectora de l'Ensenyança Catalana (1899)
Francesc Ferrer i Guàrdia
Va fundar l’Escola Moderna (1901) i l’Escola laica, científica i cultural
Fou màrtir, executat a causa  de la Setmana Tràgica de Barcelona (1909)
per lliurepensador, anticlerical, llibertari.

La Renovació Pedagògica a Catalunya (1906-1939)

Joan Bardina:
Creà l’Escola de Mestres per aquells que sortien de mestres i no estaven bén preparats.
Pau Vila:
Creà l’Esocola Horaciana (Oraci) on feien dibuix, pintura… Fou una escola molt creativa. Fou un gran geògraf.
Rose Sensat:
Directora de l’Escola del Bosc, ha donat nom a la Institució Rose Sensat. Inculcava als alumnes els seus drets. No només tenim deures, també drets (Dret-Deure).
Artur Martorell:
 Creà la Formació de Mestres
Joseph Estalella:
Director de l’Institut- Escola de Madrid i després de Barcelona
Eladi Hons:
Organitzador de les Escoles d’Estiu, el buttlletí dels mestres i introductor del básquet
Alexandre Galí:
 Creà l’Escola Vallparadís i la mesura objectiva del treball escolar
Pere Vergés
Director de l’Escola del Mar

INSTITUCIONS
Ajuntament de Barcelona (1909)
Mancomunitat Catalunya (1914)
Generalitat de Catalunya (1931)

Obra de l'Ajuntament de Barcelona i de la Mancomunitat de Catalunya
·                     Llengua catalana i llengua castellana a l'escola
·                     Les colònies escolars
·                     Psicotècnia i orientació professional
·                     Escola del Treball 
·                     Mètode Montessori
·                     Tècniques Freinet - impremta escolar




No hay comentarios:

Publicar un comentario