El sistema escolar començà a la Revolució burgesa a França (1789) amb la intenció de fer una escola per tothom (mateixa llengua…) A partir d’aquesta revolució, es volia canviar la manera de viure de les classes socials.
Aquesta revolució és protagonitzada per una minoria de la societat, els camperols.
Es volia decidir quines tradicions s’havien de continuar seguint i quines no.
Hi van haver dos il·lustrats francesos molt importants que es van convertir en prototips de la racionalitat:
- Rousseau: pel que fa a l’educació, reflexiona sobre com s’ha d’educar un nen: saber veure l’infant que tens davant i coneixe’l.
- Condorcet: defensava una escola universal. “La cultura per tot el poble”. Rebutja l’educació selectiva dels rics.
Els il·lustrats alemanys lligaven la raó amb el sentiment i donen peu al Romanticisme (il·lustrats romàntics). Alguns dels més importants foren Goethe i Schiller.
Napoleó
Fou un dèspota il·lustrat que volia controlar a la gent, unifornitzar, defensava el centralisme, l’Imperi Romà, llengua-dret-religiós.
Imperi Napoleònic. Llengua-dret-escola.
Dues orientacions en el decurs de la història
v Paideia: iniciació per la gimnàstica i la música. Iniciació per la vida social cultural.
v Arts liberals: arts de l’humà lliure, belles arts i arts científiques pels il·lustrats.
Aquestes dues orientacions s’han conservat, les altres són arts servils o mecàniques.
En l'escola ideal tenim la reconciliació entre els ideals individualistes i els institucionals
Dewey, 1897: My pedagogic creed
“Els mestres som qui,
atents al desenvolupament personal i social
dels infants i joves,
contribuirem a fer persones i ciutadans”
No hay comentarios:
Publicar un comentario