jueves, 13 de octubre de 2011

TEMA 1: EL SISTEMA ESCOLAR, LA INSTITUCIÓ ESCOLAR

El sistema escolar començà a la Revolució burgesa a França (1789) amb la intenció de fer una escola per tothom (mateixa llengua…) A partir d’aquesta revolució, es volia canviar la manera de viure de les classes socials.
Aquesta revolució és protagonitzada per una minoria de la societat, els camperols.
Es volia decidir quines tradicions s’havien de continuar seguint i quines no.
Hi van haver dos il·lustrats francesos molt importants que es van convertir en prototips de la racionalitat:
  1. Rousseau: pel que fa a l’educació, reflexiona sobre com s’ha d’educar un nen: saber veure l’infant que tens davant i coneixe’l.
  2. Condorcet: defensava una escola universal. “La cultura per tot el poble”. Rebutja l’educació selectiva dels rics.
Els il·lustrats alemanys  lligaven la raó amb el sentiment i donen peu al Romanticisme (il·lustrats romàntics). Alguns dels més importants foren Goethe i Schiller.
Instrucció          Ensenyar a la gent a llegir, escriure…amb component repetitu.
Ensenyament      Mostrar o presentar el coneixement. És un pas més.
Educació        Camí al coneixement. Els principals agents educatius, de comunicació i cultura són els pares, l’escola i els mitjans de comunicació. L’educació ha d’ajudar a la persona a crèixer, marcant uns referents (sí/no; això està bé/això està malament) i tots hem de participar en l’educació.
Ensinistrament           Domesticar, ensenyar a treballar correctament, amb precisió.
Didàctica         Ciència de l’ensenyament
Pedagogia      Ciència de tota l’educació
Organització escolar (en general)            fer grups grans, petits….
Orientació escolar           més individual
Metodologia                    conèixer quin és el mètode adequat per ensenyar. Ha vingut a substituir la Didàctica.

Napoleó

Fou un dèspota il·lustrat que volia controlar a la gent, unifornitzar, defensava el centralisme, l’Imperi Romà, llengua-dret-religiós.
Imperi Napoleònic. Llengua-dret-escola.

Dues orientacions en el decurs de la història

v     Paideia: iniciació per la gimnàstica i la música. Iniciació per la vida social cultural.
v     Arts liberals: arts de l’humà lliure, belles arts i arts científiques pels il·lustrats.
Aquestes dues orientacions s’han conservat, les altres són arts servils o mecàniques.

En l'escola ideal tenim la reconciliació entre els ideals individualistes i els institucionals
                  Dewey, 1897: My pedagogic creed



   “Els mestres som qui,
atents al desenvolupament personal i social 
    dels infants i joves,
contribuirem a fer persones i ciutadans”
                      


No hay comentarios:

Publicar un comentario