Observació de l’escenari escolar on es produeix l’ensenyament- aprenentatge.
L’escola disposa de diverses instal·lacions: biblioteca, aula de psicomotricitat, pistes esportives, gimnàs, teatre, aula d’audovisuals, de racons, de música i dansa, d’anglès, de plàstica o d’informàtica, ascensor, escola sense barreres arquitectòniques, etc. A part de les activitats establertes a classe, el centre escolar també ofereix diverses activitats extraescolars perquè els alumnes puguin realitzar aquella o aquelles que més els interessin.
Quan vam entrar a l’escola, ens van dividir en petits grups de tres, en el qual, cadascun dels grups anava a una classe diferent per poder observar la manera que tenien els nens de treballar. A mi, concretament, em van traslladar a la classe de tercer B, on vaig poder destacar certes peculiaritats:
Els alumnes (aproximadament uns 25) estaven organitzats en grups de sis a cadascuna de les taules qui hi havia. A cada grup, es potenciava una activitat en funció del racó on es trobava l’infant. Per exemple, al racó de problemes amb euros hi havia una caixa repleta de monedes i bitllets perquè els nens, a l’hora de poder resoldre els problemes plantejats ho poguessin fer de manera més dinàmica i divertida i poguessin traslladar el problema a la vida real. També hi havia un altre racó on eren els nens que tenien més problemes i que els hi costava més; i un altre racó on els nens podien aprendre qualsevol assignatura a partir de diverses activitats amb un programa d’ordinador.
Hi havia dos mestres per classe, fet que ajudava a poder centrar-se més en els alumnes i satisfer a les seves necessitats i problemes.
El lloc d’experimentació el realitzaven en una aula que ells denominaven “ambients” que consistia en una sèrie de racons on es potenciava els continguts a partir de l’experimentació i on els alumnes de diferents edats s’interrelacionaven entre ells.
El pati era el lloc on els nens jugaven, tot i que no esmorzaven, ja que l’esmorzar es feia a classe i els nens no sortien al pati.
Ambient de relació educativa i comunicació entre companys, mestres i alumne.
A partir dels jocs que realitzen es potencia la tranquil·litat i diversió per part del nen, a més de la seva autonomia i la coeducació dels sexes i edats. Es fomenta l’esperit de recerca, experimentació i motivació i també la relació dels infants amb les seves famílies a qui l’escola els té molt present i els hi fa participar en algunes activitats. Un dels lemes principals del centre és: “TOTS JUNTS FEM ESCOLA”, és a dir, l’escola no és només l’alumne, sinó que també els mestres, les famílies i l’entorn.
Iniciativa i realitzacions concretes que contribueixen a aprendre de manera activa, reflexiva i participativa com correspon a les necessitats educcatives a la societat actual. Descripció+ valoració
El centre realitzava diverses tasques que fomentaven l’aprenentage de manera activa, reflexiva i participativa.
Donaven més importància als materials simbòlics que no pas als llibres de text. Es varia la metodologia segons els cursos, tenint en compte les necessitats del nen, es realitzen excursions i colònies no programades, és a dir, relacionades directament amb la matèria que es dóna i amb contingut d’aprenentatge.
Com ja hem explicat, els ambients van destinats a potenciar aquells continguts treballats a classe, a través de l’experimentació i la pràctica dinàmica i amena. Les classes d’ambients duren una hora diària i els nens treballen cooperativament amb d’altres nens que tenen edats similars i diferents. Durant aquesta hora, es planteja un repte, el qual els nens han d’interioritzar i explicar-ho als altres. Els alumnes argumenten i intenten convèncer als altres perquè decideixin triar allò que ells pensen. Més tard, cada alumne disposa d’una llibreta on escriuen les seves reflexions personals i recullen per escrit el treball realitzat a classe seguint el procés: hipòtesi, execució, buscar solucions i adquirir coneixements. Els temes que es plantegen a classe, són desenvolupats pels alumnes i els mestres només observen i fan de guia i els recolzen .
Una altra activitat que fomenta l’aprenentatge actiu i participatiu és quan treballen la lectura. A partir de notícies i fets reals es fa una lectura, individual o per parelles, com a mitjà de la fonamentació de la cultura i la comprensió d’una lectura real. Els infants, si volen, poden portar a classe qualsevol notícia o lectura que trobin i creguin interessant per portar-ho a classe.
L’esmorzar es considera com una activitat més i la realitzen a les aules. Cada any es practica un tema i a partir d’un anàlisi dels aliments saludables es decideix, per exemple, que tots els dijuos els nens portin una peça de fruita, suc en una ampolla per reciclar, que portin carmenyola, etc. Consideren que és important una alimentació saludable i rica en proteïnes i vitamines pels infants, per això, creuen que aquestes propostes fan que l’infant prengui consciència de la importància de menjar adequadament. També fan reciclatge i l’hort escolar.
Tots els divendres, mestres i alumnes fan el que ells li diuen “taula rodona” per comentar tot el que han fet durant la setmana, el que han après i el que els hi costa per tal de poder solucionar-ho.
El centre també permet la participació de la família a partir d’activitats que realitzen conjuntament amb els alumnes i sel’s deixa constància de tot el que es fa en totes les àrees. Entre les famílies, mestres i alumnes, es crea un projecte per tal de poder incentivar la comunicació i la interacció amb els membres de la família i els nens. Fins i tot, es concreten entrevistes personals amb el docent i els pares per poder parlar sobre l’evolució del fill.
Aquesta metodologia que utilitzen es centra sobretot en dues figures essencials que foren Dewey i Decroly, pel que fa a la motivació per part de l’alumne, ja que l’aprenentatge s’ha de basar en l’interès i no en la compulsió; i per una altra banda, la globalització de Decroly que defensava que les classes havien de ser globals i que l’alumne amb el pas del temps ho aniria fragmentant i idenficant cadascuna de les assignatures. També rep influències de Montessori, que donava molta importància al fet d’estar a prop de l’infant sempre i quan ell ho necessités, de Francis W.Parker, que defensava l’experimentació i l’observació per sobre de la mecanització a partir de colònies, excursions, activitats socials, l’expressió escrita i la oral, i també de Frederich Fröbel, a partir del seu lema “Jugant s’aprén”, considerant el joc com un desenvolupament social, indispensable per a l’aprenentatge de l’alumne i la seva motivació. Freinet, també té una important repercussió en el mètode d’ensenyança que utilitzen en aquesta escola a partir de la introducció a classe dels mitjans més tecnològics i innovadors, com ara, programes informàtics dedicats a l’aprenentatge de forma lúdica i dinàmica. A més a més, es realitzen tasques que contribueixen al treball dinàmic i autònom com ara que els nens dibuixin en una taula el temps que fa a fora o una altra taula on els alumnes, després de llegir uns contes, escullen, possant un
La veritat és que em va sorprendre la manera que tenien per poder ensenyar als alumnes i considero que és una forma molt encertada i original per poder ensenyar als alumnes, ja que no només els nens aprenen i participen a les classes, sinó que també gaudeixen de cadascuna de les activitats que realitzen, perquè per ells no és un sacrifici anar tots els dies a classe a aprendre,sinó que al contrari. Penso que és una forma original i diferent per desenvolupar les classes, tot i que considero que és igual d’apta i útil que qualsevol altre escola que potser utilitzi un mètode d’ensenyança més tradicional i conservador. També es dona importància a la higiene dels alumes, ja que cada nen té a la seva disposició un got per poder rentar-se les mans o beure aigua; a més de la importància que donen a la bona alimentació saludables per part de l’infant.
Recepció d’explicacions i entrevista amb
La persona amb qui vam parlar va ser amb el director del centre, Ramon, i amb la cap d’estudis, Feli. També vam parlar amb dues professores de l’escola.
Em va sorprendre la manera tan natural i propera amb la que parlaven amb nosaltres i contestaven als nostres dubtes.
Per tant, m’agradaria donar les gràcies per la col·laboració i l’amabilitat que van tenir tots per acollir-nos al seu centre.
Contrast entre l’experiència propia, reafirmar valors de la mateixa i veure iniciatives diferents que són necessàries per a l’ensenyament-aprenentatge dels infants d’avui
Considero que actualment, les escoles haurien d’intentar que les classes no fossin de gaires alumnes i que, si pot ser, que cada classe tingui dos mestres, com bé feia el centre que vam visitar, per poder ajudar a tots aquells que tenen problemes, en especial aquells que els hi costava més entendre les coses que als altres. D’aquesta manera, s’aconsegueix una classe en la qual cadascun dels alumnes és capaç de resoldre els seus problemes i anar avançant adequadament. Crec que és important incentivar la creativitat, la motivació i l’interès de l’alumne amb el que fa, que vagi a una escola perquè realment tingui ganes d’aprendre i no per obligació. També penso que estaria bé l’ús de les TIC’s per tal que els alumnes coneguin i es vagin acostumant a saber emprar les noves tecnologies, que cada vegada seran més importants, sense deixar de banda, però els mètodes tradicionals. Seria una gran idea si tots els centres poguessin iniciar les classes amb continguts teòrics i a partir d’aquí saber posar-ho a la pràctica a través de reptes o problemes reals plantejats a la classe i que els alumnes sàpiguen treballar de forma autònoma i en equip per potenciar la col·lectivitat i la intereacció i comunicació amb els altres. La participació de les famílies en el treball dels alumnes realitzat a classe hauria de ser un dels objectius que haurien de voler aconseguir els centres, ja que és molt important potenciar la relació directa i més propera possible de pares i fills, ja que els pares han d’estar informats en tot moment del que els seus fills fan a classe i dels problemes que poden tenir per intentar resoldre-ho lo millor possible.
No hay comentarios:
Publicar un comentario