Ludwing von Bratalanffy (biòleg, filosofia i art) es dedica a crear la Teoria General de Sistemes.
Ex: sistemes de calefacció
Sistemes dinàmics regulats (de l’organisme vital a la màquina)-ell parteix de la biologia del cos-, és el conjunt integrat de diferents elements que depenen un de l’altre. Estructura i funció…funció i estructura (La funció fa l’òrgan, és a dir, una persona per poder adaptar-se a l’ambient on es desenvolupa ha d’evolucionar i s’acaba creant l’òrgan). Es pot crear quelcom per creativitat, però generalment és imprescindible la seva creació quan hi ha necessitat.
La finalitat sempre és global, els objectius els concretem (ex: amb la calefacció la parem o la posem més alta segons com i qué estem fent) i les relacions també les podríem trobar en una empresa: just in time (passar una informació d’una banda a una altra)
La Metodologia és deducció, inducció, experimentació, analogia
El tot és més que la suma de les parts, particularment en els organismes vitals
Isomorfisme: tenen igual forma. El professor R. Panikkar va trobar el homeomòrfic (una forma que compleix la mateixa funció): el fet de compartir taula en totes les cultures és símbol d’amistat. Per tant, vol dir trobar formes equivalents en totes les cultures.
Analogia
Teoria general de Sisemes i Educació
El client demana un producte que primer passa a direcció que ha de acceptar o denegar el procés. Si s'accepta, el producte passa en mans de la gestió de recursos que miren si és possible efectuar la operació. El client demana uns requisits per al producte i aquest es realitza. Un cop realitzat, s'analitza i s'intenta millorar. Finalment, el client tanca el procés mostrant el seu grau de satisfacció.
Ciència, tecnologia, praxiologia
Es centra en: informació-control-regulació-comunicació
Definieix l’entropia (tendència al desordre), a diferència de la negentropia (organitzar la informació)
Es basava en un procés rítmic en la codificació i en l’ordre.
Teoria matemàtica de la informació de Claude Shannon (1949)
Tractament quantitatiu i tecnològic de la pedagogia: Sí, sense deixar de banda la subjectivitat, la consciència i la creativitat.Optimització del sistema: equil·libri dinàmic, homeostasi orgànica, feedbefore (anticipació, projecció), feedback (revisió, ajustament)
Ralph Tyler, 1930: avaluació educativa com a mesura de resultats; 1942: avaluació del currículum (entre objectius i resultats)
La Tecnologia educativa es va crear quan va aparèixer la preocupació per medir.L’educació s’expandeix, però sense resultats millors (1950)
Lee J.Cronbach, 1963 va participar en l’avaluació per millorar el currículum
A partir del 1970: professionalització en l’avaluació (Scriven, Stake, Stufflebeam)
Joint Committe on Standards for Educational Evaluation (1981) basat en la preocupació de com avaluar els alumnes, professors, centre organitzatiu (direcció, currículum…) ja que tot forma part del sistema. L’objectiu és que funciona la classe en general.
Control de la despesa pública. Obsessió per l’eficàcia, resultats.
La instrucció programada (Skinner, 1950)
Skinner inventa una màquina on els alumnes veuen un fragment d'un text en una finestra, aquesta pot
ser una oració o una equació matemàtica. D'aquesta, falta una part que l'estudiant haurà d'omplir. Un cop respost, l'alumne acciona la màquina i aquesta li diu si la seva resposta és correcte o no.
Taxonomia dels objectius de l’educació
Benjamin S. Bloom (1950) àmbit del coneixement
Consistia en programar l’ensenyament per objectius clars i avaluables:Coneixement (recordar, identificar, localitzar)
Comprensió (entendre, interpretar)
Aplicació (tècnica, saber fer, realitzar)
Anàlisi (descomposar el que és complex en parts, elements)
Síntesi (reintegrar elements que formen part d’una estructura)
Avaluació (identificadors clars per a comprovar l’aprenentatge)
Introducció a España
Finalitats, objectius: generals, específics, operatius, finals (1970)Avaluació: inicial o diagnòstica, contínua o formativa, final o sumativa (1980)
Continguts: conceptuals, procedimentals, actitudinals-habitacions (1990)
Taxonomia dels objectius de l’educació
David R. Kraatwohl (1960) àmbit de l’afectivitat
Recepció: consciència, predisposició, atenció selectivaResposta: acceptació, predisposició, satisfacció
Valoració: acceptació del valor, preferència pel valor, lliurament
Organització: conceptualització, organització sistema de valors
Caracterització conjunt i valors: perspectiva generalitzada, caracterització.
-Pensament sistemàtic
-Precisió conceptual, taxonomies, terminologia unificada
-Programar les actuacions, seguir el procés tecnològic
-Finalitat i objectius previs i no perdre’ls de vista
-Avaluar segons objectius previs formulats i indicadors identificats
-Avaluar segons els resultats, el valor afegit, desicions a prendre
No hay comentarios:
Publicar un comentario